برای تولد و جشن چه بادکنکی بخریم؟ همه چیز درباره بادکنک ها

چه بادکنکی برای تولد و جشن بخریم | همه چیز درباره بادکنک ها

اگر شما هم تا به حال بادکنک خاصی را دیده اید ولی اسم آن را نمی دانید و حالا به دنبال آن می گردید در این مطلب حتما آن را پیدا خواهید کرد.

اگر با نحوه اندازه گیری سایز بادکنک آشنا نیستید لطفا پیش از مطالعه ادامه این مطلب حتمانحوه اندازه گیری بادکنک ها را مطالعه بفرمایید تا آنچه که در ادامه می گوییم را بهتر متوجه شوید.

در ادامه به معرفی انواع بادکنک ها در دسته های اصلی آنها می پردازیم.

بادکنک های لاتکس : ساده های خاطره انگیز ها

7 ژوئیهٔ 2018 6:38:03

بادکنک های لاتکس گرد (دایره ای) شناخته شده ترین نوع بادکنک ها هستند که همه ما آنها را دیده ایم اما اسم آن را به نام لاتکس گرد (Rounded Latex) نمی شناسیم و اغلب به آنها می گوییم بادکنک های ساده.

همان طور که از اسم این بادکنک ها پیداست جنس آنها از لاتکس است.

دسته بندی برحسب سایز

بادکنک های لاتکس گرد در سایزهای مختلفی از 12 سانتی متر (5 اینچ) تا نود سانتی متر ( سه فوت) نیز عرضه می شوند.

در تصویر بالا سایز های مختلف بادکنک ها برحسب سانتی متر و اینچ آورده شده است.

همانطور که در تصویر مشاهده می شود سایز های 75 و 90 سانتی متری کاملا کروی هستند، البته در بازار بادکنک های سایزهای 40 سانتی متری نیز به صورت کروی یافت می شوند.

دسته بندی برحسب رنگ

رنگی شفاف

این دسته از بادکنک های لاتکس به صورت رنگی و شفاف هستند که زمانی که باد می شوند ما قادر هستیم که اجسام پشت آنها را ببینیم. در انگلیسی به این بادکنک ها jewel color یا jeweltone color نیز می گویند که به معنی رنگ جواهری است. در زیر تصویر مدل های مختلف این نوع از بادکنک ها رو می بینید.

رنگی مات

این دسته از بادکنک های لاتکس دارای رنگ های مات هستند یعنی به هیچ وجه شفاف نیستند و نمی توان پشت آنها را دید. رنگ ها مات دارای دو زیر دسته رنگ های استاندار و رنگ های فشن هستند که در دو تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

رنگ های مات استاندارد:

رنگ های مات فشن :

رنگی براق

دسته دیگر بادکنک های رنگی براق یا درخشان هستند، بادکنک های این دسته هم می توانند شفاف باشند و هم می توانند غیر شفاف باشند اما به صورت عمده بادکنک های براق غیر شفاف هستند و از میان آنها چیزی قابل دیدن نیست. در زیر تصویر این بادکنک ها را می بینید.

متالیک

این دسته از بادکنک ها که آنها را متالیک می نامند مانند بادکنک های براق ، درخشان هستند و البته غیر شفاف هستند اما به هیچ وجه شبیه بادکنک های براق نیستند و درصد انعکاس نور در آنها بسیار بیشتر از بادکنک های براق هست. این دسته از بادکنک ها علیرغم ظاهر بسیار زیبا و شیکی که دارند، تنوع رنگی زیادی نداشته و محدود به چند رنگ بیشتر هستند.

رنگ پاستل

دسته دیگر بادکنک هایی هستند که رنگ های پاستیلی صدفی دارند که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

رنگ های نئون

رنگ های نئون نیز دسته جدیدی از بادکنک های لاتکسی هستند، این دسته در هنگام تابش نور بر آنها درخشش نور سفید آنها بیشتر است.

رنگین کمانی

دسته پایانی در دسته بندی رنگ های بادکنک های لاتکسی رنگ های آبنابتی یا رنگین کمانی هستند که هر دو اسم برای آنها به کار می رود. همان طور که در عکس زیر می بینید در این نوع از بادکنک ها رنگ ها مانند رنگین کمان یا آبنبات های که رنگ های مختلف در هم تنیده است می ماند.

دسته بندی برحسب شکل

معمولی گرد

اگر تا به اینجا مطلب با همراه بوده باشید به خوبی با این نوع بادکنک آشنا شده اید در زیر تصویر این بادکنک را قرار داده ایم.

گل (blossom)

این نوع از بادکنک های لاتکس به شکل گل یا شکوفه هستند. البته در میان فعالین صنف با نام بلاسم نیز معرف است.

دونات

این نوع نیز همانطور که از اسم آن پیداست شبیه به دونات یا پیراشکی است.

قلب

کروی بزرگ (Super Jiant)

به این دسته از بادکنک در قسمت دسته بندی بر حسب سایز اشاره شد. معمولا بادکنک های بزرگتر از 40 سانتی متر در شکل کروی در بازار وجود دارند.

مار یا استوانه ای

به این نوع بادکنک ها در انگلیسی twist به معنی پیچ تاب می گویند زیرا از این بادکنک ها برای درست کردن عروسک های بادکنکی و شکل های مختلف استفاده می کنند.

فویلی ها : پای ثابت تولد های ما

بادکنک های فویلی با اینکه در گذشته خیلی در تولدها مورد استفاده نبودند اما امروز تقریبا پای ثابت تمام تولد ها شده اند، به خصوص بادکنک های طرح عدد که تقریبا در تمام تولدها جای کیک برای اعلام سن گرفته اند. البته این بادکنک ها نیز دارای مدل های مختلفی هستند که در ادامه به ذکرشان می پردازیم.

فویلی اعداد و حروف

بادکنک های فویلی اعداد و حروف معروف ترین زیرگروه بادکنک های فویلی هستند. این بادکنک ها که تقریبا در تمامی جشن تولد ها دیده می شوند در گذشته تنها در دو رنگ طلایی و نقره ای عرضه می شدند اما امروز علاوه بر این دو رنگ ، در رنگ های آبی، صورتی، مشکی، صورتی پاستیلی، آبی پاستیلی ، رزگلد و …نیز عرضه می شوند ، این بادکنک ها نیز اکثر در سایز های (ارتفاع های) 40، 80 و 100 سانتی متری عرضه می شوند.

فویلی چاپی و شکلی

این زیر گروه از بادکنک های فویلی متنوع ترین بادکنک ها را در میان تمامی بادکنک ها دارد ، این گروه چون دو دسته اصلی دارد که اول بادکنک های گردی است که طرح های متنوع بر روی آنها چاپ می شود که در تصویر پایین تعدادی از آنها را مشاهده می فرمایید.

و گروه دوم بادکنک هایی است که افزون بر طرح های چاپ شده ، شکل های متفاوتی نیز دارندکه در عکس زیر نمونه ای از آنها را می بینید.

اگر علاقه مند به بازدید از مدل ها و رنگ های مختلف بادکنک های فویلی که در ادامه آورده شده اند هستید می توانید برای مشاهده و خرید به صفحه فروش بادکنک های فویلی در فروشگاه بالونچی مراجعه فرمایید.

بادکنک های خاص

در دسته بادکنک های خاص سعی کرده ام که بادکنک هایی که ترکیبی از دسته های بالاست و امروز در ایران و جهان بسیار مورد توجه هستند را در یک دسته به شما عزیزان معرفی کنم

شب تاب یا ال ای دی

بادکنک های LED یا شب تاب در اصل از یک بادکنک لاتکس معمولی که پیشتر توضیح دادیم و یک چراغ LED کوچک تشکیل شده است. چراغ LED این بادکنک ها در محیط تاریک باعث درخشش بادکنک می شود می شود . بعضی از این بادکنک های LED قابلیت تنظیم برای درخشش چشمک زن را دارند و بعضی هم فاقد این قابلیت هستند. در زیر تصویر این نوع از بادکنک ها را می بینید.

بوبو بالون

اگر شما در تهران یا شهرهای بزرگ تردد دارد در کنار اکثر چهارهای تهران و دیگر شهرها بادکنک های شیشه ای بزرگی را می بینیم که با رشته چراغ LED منظره زیبایی را درست کرده اند به این بادکنک ها بوبو بالون (بوبو بالن) می گویند.

بادکنک های کانفتی یا رنگی رنگی

بادکنک های کانفتی یا رنگی رنگی یکی از بادکنک های کمتر شناخته شده در ایران است، این بادکنک ها به این دلیل کانفتی نامیده می شوند که درون آنها (درون یک بادکنک شیشه ای شفاف) کاغذ رنگی گرد یا خرد شده ریخته می شود که به انگلیسی کانفتی (conffetti) می گویند. البته این بادکنک ها حتما باید با باد هلیوم پر شوند تا کاغذ رنگی در سطح آن پخش شود اگر باد هوا آنها را پر کنیم کاغذ های رنگی ته نشین می شوند.

بادکنک ORBZ

بادکنک های ORBZ دسته جدید و زیبایی از بادکنک ها هستند که از فویل ساخته می شوند. این بادکنک ها برخلاف فویلی هایی که پیشتر معرفی کردیم سه بعدی هستند. اگر کیفیت ساخت این بادکنک ها مناسب نباشد آنها به صورت مناسب در هوا شناور نمی شوند.

بادکنک تعیین جنسیت

جدیدا جشنی با نام تعیین جنسیت در میان زوج ها رواج یافته است، در این جشن پس از اینکه جنسیت بچه (که هنوز به دنیا نیامده است) معلوم شد، پدر و مادر بچه بدون آنکه برگه تشخیص جنسیت را نگاه کنند و از جنسیت فرزندشان آگاه شوند از دوستان و خانواده می خواهند که برایشان بادکنک تعیین جنسیت تدارک ببینم. این بادکنک یک بادکنک بزرگ مشکی مات از جنس لاتکس است که داخل آن پیدا نیست. درون این بادکنک را با باد هلیوم و بادکنک های کوچکتر و کاغذ رنگی هایی پر می کنند. اگر بچه پسر باشد رنگ بادکنک های کوچکتر و کاغذ های رنگی باید آبی باشد و اگر فرزند دختر باشد رنگ بادکنک های کوچکتر و کاغذ رنگی ها باید صورتی باشد. در هنگام جشن زمانی که قرار جنسیت قرار است اعلام شود پدر و مادر فرزند با یک سوزن بادکنک مشکی شناور روی هوا را می ترکانند و با مشاهده رنگ صورتی یا آبی به جنسیت فرزندشان پی می برند.

جعبه سورپرایز

اگر قصد دارید یکی از عزیزانتان را سورپرایز کنید یکی از گزینه های شما جعبه سورپرایز بادکنی است. این جعبه به صورتی طراحی شده است که درونش با یک بادکنک بزرگ که با باد هلیوم پر شده است و چندین بادکنک کوچکتر پر می شود می شود. طراحی جعبه به صورتی است که زمانی که درب آن برداشته می شود جعبه از هر چهار طرف باز می شود و بادکنک های از جعبه بیرون می آیند. شما می توانید داخل جعبه کادو یا هر چیز دیگه ای که می خواهید نیز قرار دهید.

با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین بادکنک ها

کشور تولید کننده موثرترین ملاک در تعیین کیفیت آنها است.

  • بی کیفیت ترین بادکنک های موجود در بازار بادکنک های چینی هستند که علاوه با نازک بودن اغلب بوی نامطبوعی نیز دارند و اساسا قابلیت حفظ گاز هلیوم برای بیشتر از 10 ساعت را ندارند و احتمال ترکیدن آنها در هنگام باد کردن از بقیه بیشتر است.
  • دسته دوم بادکنک های تایلندی و مکزیکی هستند که کیفیت مطلوبی دارند و می توانند گاز هلیوم را دو تا یک هفته (در صورت استفاده از چسب مخصوص هایفلوت) در خود حفظ کنند.
  • دسته سوم بادکنک های آمریکایی است! شاید شما با خود فکر کنید مگر ممکن است که بادکنک آمریکایی هم در ایران باشد؟ اما باید خدمتتان عرض کنیم که برند های کوالاتکس ، سمپرتکس و آناگرام آمریکا به ایران وارد می شود که باکیفیت ترین بادکنک های بازار این بادکنک ها هستند.
    کیفیت های این بادکنک های به صورتی است نمونه لاتکس آنها با چسب هایفلوت 25 روز در هوا شناور می ماند.

گاز هلیوم

برای آنکه یک بادکنک بتواند روی هوا شناور بشود باید داخل آن را با گازهای سبک نظیر هلیوم پر کرد.

اما هر گاز سبکی برای پرکردن بادکنک مناسب نیست!

گاز هیدروژن نیز مانند گاز هلیوم جزو گازهای سبک محسوب می شود اما به دلیل اشتعال پذیری بالا اصلا گزینه مناسبی برای پر کردن بادکنک نیست.

گاز هلیوم از آن جهت مناسب پر کردن بادکنک است که به هیچ وجه اشتعال پذیر و خطرناک نیست.

نکته مهم دیگر در زمان خرید بادکنک با گاز هلیوم چسب مورد استفاده است. برای آنکه یک بادکنک مدت زمان بیشتری هلیوم را در خود نگه دارد قبل از پر کردن بادکنک درون آن چسب مایعی به نام هایفلوت ریخته می شود.

به دلیل آنکه ملکول های هلیوم بسیار ریز است می تواند از منافذ بافت بادکنک عبور کند. استفاده از چسب هایفلوت باعث بسته و کم شدن منافذ بافت بادکنک می شود که در نتیجه آن بادکنک مدت زمان بیشتری می تواند گاز هلیوم را در خود نگه دارد.

البته در کنار چسب کیفیت بادکنک (چینی، تایلندی و آمریکایی) که پیشتر توضیح دادیم در میزان حفظ هلیوم نقش اساسی دارد.

امیدواریم که این مطلب برای آشنایی شما با انواع مختلف بادکنک ها مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *